Χαρακτηριστικά ενός Ηγέτη

Γράφει η Ιωάννα Στελβία Παπασωτηρίου.

Στην σύγχρονη εποχή, όπου το μάρκετινγκ έχει πρωταρχικό ρόλο, αλλά παράλληλα οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες, επανέρχεται ένα θέμα στο προσκήνιο που στην πραγματικότητα δεν είχε εξαφανιστεί και ποτέ. Αυτό δεν είναι άλλο από το σωστό πρότυπο ενός ηγέτη. Θα ήταν ψέμα αν λέγαμε πώς ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις δεν έχουν καταστραφεί ολοσχερώς, εξαιτίας κακής διαχείρισης καταστάσεων και νέες ιδέες δεν έχουν πραγματοποιηθεί, επειδή ηγέτες δεν μπορούσαν να μεταλαμπαδεύσουν το όραμά τους. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη εκπαίδευσης, καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πτυχία στο κομμάτι της ηγεσίας, όπως το MBA στο εξωτερικό, ενώ οι περισσότεροι αμελούν πλήρως το κομμάτι της προσωπικής τους αυτοβελτίωσης. O σωστός ηγέτης πρέπει να θυμάται πάντα τι είναι μία εταιρεία, να λειτουργεί με συγκεκριμένους τρόπους και να διακατέχεται από κάποια βασικά χαρακτηριστικά. Πιο συγκεκριμένα, ο ηγέτης:

1) Ακούει/δέχεται feedback: Μία επιχείρηση αποτελείται από μία ομάδα με έναν κοινό στόχο. Την επιτυχία. Όταν την παρακολουθεί στην ουσία αποκτά μία νοοτροπία ανάπτυξης και δίνει τη δυνατότητα στους εργαζομένους του να νιώσουν σημαντικοί με την σκληρή εργασία που καταβάλουν για να πετύχει το όραμα του.

2) Δεν λένε πολλά: Τα πολλά λόγια είναι φτώχια. Σε ένα meeting είτε σε ένα συμβούλιο, ο leader οφείλει πριν μιλήσει να ακούσει πρώτα όλους τους άλλους. Με αυτή του την ενέργεια θα έχει τη δυνατότητα να σχηματίσει μία εικόνα της άποψης που κυριαρχεί πάνω στο θέμα, ενώ παράλληλα θα έχει προετοιμάσει στο μυαλό του κάποιες λύσεις ή ιδέες. Έτσι, θα έχει τον τελευταίο λόγο όπου συνήθως είναι και αυτός που επικρατεί.

3)Παρακινεί: Υπενθυμίζει καθημερινά σε όλους τον λόγο που εργάζονται, θέτει εβδομαδιαίους και μηνιαίους στόχους, κάνει συχνά meetings, επιβραβεύει και προσπαθεί να βγάζει το καλύτερο από κάθε άνθρωπο.

4)Πρότυπο συνέπειας: Όταν κάποιος ηγείται αποτελεί πρότυπο. Άρα, οι κανόνες που επιβάλει πρέπει πρώτα να είναι σεβαστοί από τον ίδιο και ύστερα από τους άλλους. Αν τηρεί το πρόγραμμα, είναι συνεπής, ντύνεται αξιοπρεπώς, τηρεί κανόνες υγιεινής και γενικότερα το lifestyle του χαρακτηρίζεται από υγιεινές συνήθειες και ισορροπία, τότε με την σειρά τους οι υφιστάμενοι υποσυνείδητα θα ακολουθήσουν το ίδιο μοτίβο. Ας μην ξεχνάμε και την συνέπεια στο κομμάτι των αμοιβών. Η συνέπεια στον συγκεκριμένο τομέα δεν δημιουργεί δυσανασχέτηση, αλλά αντιθέτως καλύτερες επιδόσεις.

5)Δεν είναι ευθυνόφοβοι: Προφανώς, όταν κάποιος πρέπει να διοικήσει μία ολόκληρη εταιρεία, οι ευθύνες όσο και τα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει είναι πολυάριθμα και ποικιλόμορφα. Ο καλός ηγέτης φαίνεται στις πιο όμορφες και δύσκολες στιγμές, καθώς εκεί θα πρέπει να αποδείξει ταπεινότητα, ψυχραιμία, να πάρει ρίσκα, να δείξει θάρρος, παρόλο τον οποιοδήποτε φόβο και να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Έτσι, κερδίζει τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη των υπαλλήλων του.

6)Επιμορφώνουν και ενημερώνουν: Μία επιχείρηση δεν μπορεί να αναπτυχθεί αν τα άτομα που την αποτελούν δεν ενημερώνονται συνεχώς για τα νέα της αγοράς, τον ανταγωνισμό, τις νέες τεχνογνωσίες και οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί και μπορεί να επηρεάσει την επιχείρηση. Για αυτό τον λόγο, ο διευθυντής θα πρέπει να εκπαιδεύει τους εργαζομένους του μέσω σεμιναρίων για να βελτιώσουν τις ήδη υπάρχουσες δυνατότητές τους, αλλά να αναπτύξουν και άλλες.

7)Δεν κατηγορεί πίσω από την πλάτη των εργαζομένων: Μία επιβλαβή συνήθεια που έχουν κάποιοι ηγέτες, όταν δυσανασχετούν με κάποιον εργαζόμενο τους, είναι να μιλάνε άσχημα πίσω από την πλάτη του σε άλλους υψηλόβαθμους. Το γεγονός αυτό, πέρα από ότι δείχνει αδυναμία ηγεσίας και ειλικρίνειας, περνάει έμμεσα το μήνυμα στους υπολοίπους, ότι δεν λειτουργεί ομαδικά η επιχείρηση και μπορεί να δημιουργήσει φόβο και αμηχανία στα άτομα που απευθύνεται. Το σωστό σε τέτοιες περιπτώσεις είναι να επικοινωνεί με τον εργαζόμενο που δυσανασχέτησε, να συζητήσει το οποιοδήποτε πρόβλημα μέχρι να βρεθεί λύση και στην περίπτωση που καταλήξουν σε αδιέξοδο να καταφύγει στην απόλυση του.

8) Μελετούν: Δεν γίνεται να είναι κάποιος επιτυχημένος μάνατζερ αν δεν μελετά συχνά τεχνικές μάρκετινγκ, σωστή διαχείριση ηγεσίας και τρόπους αυτοβελτίωσης. Δεν είναι τυχαίο που επιτυχημένοι leaders στο εξωτερικό μελετούν κάθε μήνα τουλάχιστον τέσσερα βιβλία.

Το να έχει κάποιος αυτά τα χαρακτηριστικά και να λειτουργεί με αυτό τον τρόπο είναι σίγουρα ένα καλό σημάδι. Σίγουρα όμως, δεν πρέπει να επαναπαύεται και να μην σταματάει την προσπάθεια για την ανακάλυψη και άλλων στοιχείων που θα τον καθιστούν καλύτερο ηγέτη.

Της Ιωάννας Στελβίας Παπασωτηρίου.


Ζητήστε Προσωπικό

  • Συζητήστε μαζί μας τις ανάγκες σας, για πρόσληψη προσωπικού και αφήστε να ανιχνεύσουμε το στέλεχος που θα ταιριάζει στα δικά σας κριτήρια αναζήτησης.
  •  Σας παρέχουμε διαρκής  υποστήριξη και συμβουλές καθ’ όλη τη διάρκεια και μετά τη διαδικασία  της πρόσληψης. Επωφεληθείτε από τα ετήσια συμφωνητικά μας, εξασφαλίζοντας ένα καθημερινό συνεργάτη στον τομέα του HR
  •  Μία σύγχρονη και αποτελεσματική υπηρεσία για κάθε επιχείρηση.