Επάγγελμα: Αεροσυνοδός/Φροντιστής

Επάγγελμα: Αεροσυνοδός/Φροντιστής

Σχετικά με το Επάγγελμα: Αεροσυνοδός/Φροντιστής

Γράφει η Ηρώ Τραγανού 

Αυτό το επάγγελμα είναι για εσένα που θέλεις να φεύγεις. Εσένα που βαριέσαι τη ρουτίνα του 9-5 και δεν σε νοιάζουν τα Σαββατοκύριακα και οι αργίες. Μπορείς να πετάς μακριά όποτε σου το ζητήσουν και, για να είμαστε ειλικρινείς, είναι για εσένα που παραμένεις ψύχραιμη-ος στις δύσκολες και απρόβλεπτες καταστάσεις, και τα αντιμετωπίζεις όλα με χαμόγελο και υπομονή. 

Για να γίνει κάποιος αεροσυνοδός/φροντιστής, θα πρέπει να ικανοποιεί προϋποθέσεις όπως μια συγκεκριμένη κλίμακα ύψους, ώστε να μπορεί π.χ. να φτάσει με το χέρι εως το εσωτερικό μέρος του ντουλαπιού πάνω από το κάθισμα. 

Το βάρος της αεροσυνοδού/φροντιστή θα πρέπει να είναι τέτοιο που να επιτρέπει την αβίαστη τέλεση των καθηκόντων σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών. Απαραίτητο προσόν είναι και η ικανότητα κολύμβησης, τουλάχιστον για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που κάνουν πτήσεις πάνω από μεγάλες εκτάσεις νερού.

 Όμως, πώς είναι να κάνει κανείς αυτή τη δουλειά; 

Είχα τη χαρά να γνωρίσω τη Μαίρη Π., πρώην αεροσυνοδό, να μας μιλήσει για το επάγγελμα από την εννιάχρονη εμπειρία της σε εταιρείες εσωτερικού και εξωτερικού. 

Πώς αποφάσισες να κάνεις αυτή τη δουλειά; Ήταν κάτι που ήθελες ή απλά έτυχε;

Όταν ήμουν μικρή και με ρωτούσαν τι ήθελα να γίνω, έλεγα ή πυροσβέστης ή φαρμακοποιός! Η δουλειά της αεροσυνοδού στα παιδικά μου χρόνια δεν ήταν και τόσο διαδεδομένη. Το επάγγελμα άρχισε να ακούγεται αρκετά λόγω της συζύγου ενός γνωστού πολιτικού… Μου κίνησε το ενδιαφέρον ως αντικείμενο και μια φορά, εντελώς τυχαία, καθώς περίμενα τη σειρά μου στο κομμωτήριο, διάβασα μια αγγελία και έκανα την αίτηση.

Κάνεις μια δουλειά που πολλοί άνθρωποι, ιδιαίτερα νέες κοπέλες, έχουν φανταστεί να κάνουν. Για κάποιες, μάλιστα, θεωρείται το ιδανικό επάγγελμα γιατί σου δίνει την ευκαιρία να ταξιδεύεις. Είναι τόσο ενδιαφέρον όσο ακούγεται; 

Το επάγγελμα αυτό έχει αλλάξει αρκετά με τα χρόνια. Η στολή είναι ωραία, ναι. Τα ταξίδια είναι ωραία, ναι. Γενικά, είναι ωραίο επάγγελμα, αλλά εδώ και χρόνια ιδανικό δεν το λες. Αν μου έκανες την ίδια ερώτηση πριν 15 χρόνια, θα έλεγα ναι χωρίς δεύτερη σκέψη. 

Όταν ξεκίνησα εγώ να πετάω, είχαμε ή ένα δρομολόγιο εξωτερικού (πήγαινε – έλα) ή τρία με τέσσερα εσωτερικού – το λεγόμενο τρενάκι – την ημέρα. Αυτό σε ιδιωτική εταιρεία. Αργότερα μπήκα στην Ολυμπιακή. Μεγαλύτερος στόλος αεροπλάνων, περισσότεροι ιπτάμενοι συνοδοί και φροντιστές και πολλά περισσότερα δρομολόγια. Ξεκίνησα να έχω διανυκτερεύσεις σε άλλες πόλεις. Ένα, δύο, τρία βράδια…Τότε άρχισα να νιώθω το πόσο ιδανικό ήταν το επάγγελμα. 

Μετά την 11η Σεπτεμβρίου του 2001, η αεροπορική βιομηχανία δέχτηκε μεγάλο πλήγμα. Το επιβατικό κοινό άρχισε να μειώνεται. Ο μισθός μειώθηκε στο μισό. Κόπηκαν δρομολόγια και διανυκτερεύσεις. Οι αεροπορικές για να ανταπεξέλθουν, προσπαθούσαν να εκμεταλλεύονται το αεροπλάνο στο μέγιστο. Κι έτσι από τότε δεν υπάρχει πια χρόνος ούτε για ένα τοστ στο διαλλείμματα. Είχαμε μόνο 20 λεπτά μέχρι να έρθουν οι επιβάτες.

  

Πώς ήταν η εμπειρία σου από τη συνέντευξη μέχρι και την πρώτη σου πτήση; Ήταν όλα έτσι όπως τα περίμενες; 

Στην πρώτη μου συνέντευξη με την αεροπορική εταιρεία είχα άγχος, αλλά και ανυπομονησία να βρεθώ εκεί πάνω

Μου έκαναν κάποιες γενικές ερωτήσεις και κάποιες μέρες μετά μου τηλεφώνησαν ότι θα ξεκινήσει η εκπαίδευση. Εδώ να σας πω ότι όταν ξεκίνησα εγώ το επάγγελμα αυτό, η εκπαίδευση διαρκούσε περίπου 40 μέρες. Τα μαθήματα ήταν αγγλική ορολογία, γεωγραφία, πρώτες βοήθειες, σωστικά αεροπλάνου, μετεωρολογία κ.α.

Έπειτα δίναμε εξετάσεις στην ΥΠΑ (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας), όπου έπρεπε να επιτύχουμε ένα 80% το λιγότερο. Αν το έπιανες, σου έδιναν την άδεια ιπτάμενης συνοδού. Κάτι σαν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Τώρα η εκπαίδευση διαρκεί πολύ λιγότερο, και γίνεται μια εξέταση εντός της ίδιας της εταιρείας.

Στην πρώτη μου πτήση δεν είχα πολύ άγχος… ήμουν σίγουρη για τον εαυτό μου. Ήταν όλα όπως τα περίμενα και δεν ήθελα να προσγειωθεί το αεροπλάνο!

Τι έχεις σπουδάσει; Ποια στοιχεία στο βιογραφικό αλλά και στη συνέντευξη που πέρασες, πιστεύεις ότι βοήθησαν να μπεις στη δουλειά;

Αεροσυνοδός έγινα στα 19, οπότε δεν είχα σπουδάσει κάτι. Είχα, όμως, προλάβει να μάθω τρεις ξένες γλώσσες, κάτι που είναι από τα πιο δυνατά στοιχεία σε ένα βιογραφικό για μια τέτοια θέση.

Στη συνέντευξη ήμουν πρόσχαρη, με καθαρή εμφάνιση και χωρίς υπερβολές στο ντύσιμο. Εξάλλου υπάρχει ενημέρωση από πριν για το dress code της συνέντευξης.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συναντάει κανείς σ’ αυτή τη δουλειά; Υπάρχει κάτι που σε απογοήτευσε;

Οι μεγαλύτερες δυσκολίες είναι οι ίδιοι οι κίνδυνοι που παραμονεύουν σε κάθε πτήση σε όλο τον κόσμο. Κι ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να μην είσαι έτοιμη και σωστά εκπαιδευμένη. 

Δύσκολα είναι τα ωράρια, δύσκολοι είναι και αρκετοί επιβάτες. Πολλές φορές απογοητεύτηκα από τον τρόπο που μας μιλάνε. Αλλά η μεγαλύτερη απογοήτευση ήρθε όταν για λόγους υγείας είχα πάρει κάποια κιλά και μου είπαν ότι δεν υπάρχει στολή στο μέγεθός μου οπότε έπρεπε να φύγω.

Μετά δεν είχα ξανά θετική απάντηση από ελληνική εταιρεία, αν και είχα δυνατό βιογραφικό. Σε αντίθεση με τις εταιρείες εξωτερικού που μου απαντούσαν θετικά.

Ποια χαρακτηριστικά − σωματικά αλλά και ψυχικά − πιστεύεις ότι πρέπει να έχει μια καλή αεροσυνοδός, ώστε να πετύχει στο καθήκον της;

Για να είμαστε ειλικρινείς, η εμφάνιση παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στο να σε προσλάβουν. Για παράδειγμα, το ύψος και το βάρος να είναι σε αρμονία (κορίτσια θα σας ζυγίσουν κιόλας). Για τους άντρες, καθαρό πρόσωπο χωρίς γένια. Τα κορίτσια με νύχια βαμμένα (γαλλικό ή κόκκινο χρώμα) και όχι μακριά…Θα σπάσουν έτσι κι αλλιώς! Μαλλιά πάντα πιασμένα. Πάντα χαμόγελο! Τα προβλήματα πρέπει να τα αφήνουμε έξω απ’την πόρτα του αεροπλάνου. 

Η δουλειά θέλει σωματική και ψυχική δύναμη. Θα πρέπει να βοηθήσεις την ηλικιωμένη κυρία να βάλει τη βαλίτσα της στο ντουλάπι, να σπρώχνεις ένα μεταλλικό τρόλευ, να κλείσεις, αν χρειαστεί, την πόρτα του αεροπλάνου με κόντρα άνεμο και –σε περίπτωση ανάγκης– θα πρέπει να είσαι σε θέση να σηκώσεις επιβάτη για να τον σώσεις. 

Τα πληρώματα καμπίνας πρέπει να επιδεικνύουν ψυχραιμία, ετοιμότητα, σωστή καθοδήγηση, ευγένεια, προθυμία αλλά και μια ελαφριά αυστηρότητα. Διότι, ως γνωστόν, ο Έλληνας δεν υπακούει εύκολα σε κανόνες. 

Επομένως, οι αεροσυνοδοί/φροντιστές δεν είναι απλά σερβιτόρες/οι στον αέρα, όπως πολλοί πιστεύουν. Είναι όλα αυτά που προανέφερα, συν το γεγονός ότι πρέπει να χαμογελάνε συνέχεια.

Έχω δει, εγώ η ίδια, περιπτώσεις όπου οι επιβάτες όχι μόνο δεν συνεργάζονται, αλλά γίνονται και ιδιαίτερα αγενείς με τις αεροσυνοδούς, όταν αυτές κάνουν υποδείξεις. Σου έχουν τύχει τέτοιες περιπτώσεις; Πώς τις χειρίστηκες;

Ο Έλληνας είναι δύσκολος επιβάτης. Είναι απαιτητικός, γίνεται αγενής όταν του κάνεις υποδείξεις, γιατί θεωρεί ότι αυτός ξέρει καλύτερα. Πιστεύει ότι κάποιοι κανόνες είναι για να παρακάμπτονται. Έτσι, θα δοκιμάσει να πάει κρυφά στην τουαλέτα να καπνίσει, κι ας ξέρει ότι υπάρχει ανιχνευτής καπνού, θα ανοίξει το κινητό του πριν την προσγείωση για να ενημερώσει ότι φτάνει, θα σηκωθεί τη στιγμή που πατήσει γη το αεροπλάνο για να φτάσει πρώτος στην πόρτα.

Το πώς θα χειριστείς την κατάσταση, έχει να κάνει με την εταιρεία που δουλεύεις. Η κάθε αεροπορική εταιρεία έχει τη δική της πολιτική. Συστάσεις γίνονται, όπως και υποδείξεις, αλλά θα πρέπει να είσαι ευγενική, ακόμα κι όταν τους μαλώνεις. Σφάζω με το βαμβάκι δηλαδή! 

Εγώ, προσωπικά, σε ξένη εταιρεία, είχα περίπτωση να αντιμετωπίσω, όπου ο επιβάτης κάπνιζε στην τουαλέτα. Του χτυπούσα την πόρτα και αυτός με έβριζε. Ενημέρωσα τον Κυβερνήτη του αεροσκάφους και εκείνος κάλεσε αστυνομία από τον ασύρματο και ανέβηκαν και τον πήραν.  

Εδώ να αναφέρουμε ότι πλέον, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, όποια παράβαση γίνεται σε αεροσκάφος, πάει κατευθείαν αυτόφωρο. Για έκθεση σε κίνδυνο. Από εκεί και πέρα, η διαδικασία του αυτόφωρου από χώρα σε χώρα ίσως διαφέρει. Δεν το γνωρίζω αυτό.

Έχεις σταματήσει να εργάζεσαι ως αεροσυνοδός. Βλέπεις τον εαυτό σου μελλοντικά να ξαναγυρίζει στο επάγγελμα αυτό;

Τη δουλειά αυτή την έκανα 9 χρόνια… δε με κούρασε ποτέ. Την αγάπησα! Όμως, λόγω των κιλών που είχα πάρει, δεν ξαναφόρεσα στολή. 

Για τη γυναίκα είναι λίγο περίεργη η κατάσταση. Θα έρθει η στιγμή που μπορεί να μείνεις έγκυος, άρα σταματάς αμέσως να πετάς. Μάλλον θα σε βάλουν σε γραφείο μετά, ως τη γέννα. Μετά τη γέννα, θα κάτσεις κανένα χρόνο ίσως. Κι έπειτα; Θα ξαναγυρίσεις στον αέρα ή θα θες να είσαι πιο κοντά στο παιδί; Φυσικά στη σύνταξη θα βγεις νωρίτερα, αλλά πολύ πριν βγεις στη σύνταξη, πάλι σε γραφείο θα θέλεις να είσαι, γιατί πόσο να αντέξεις τα ξενύχτια;

Τι συμβουλές έχεις να δώσεις στους ανθρώπους που θέλουν να κάνουν αυτή τη δουλειά; 

Πρώτα από όλα να έχουν αυτογνωσία. Υπάρχουν ορισμένα κριτήρια που είναι δεδομένα. ΜΗΝ περιμένεις να γίνεις αεροσυνοδός αν είσαι κάτω από 1.60μ. , αν είσαι με παραπάνω κιλάκια, αν έχεις φύσημα στην καρδιά, αν έχεις μεγάλη μυωπία και αν έχεις κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό στην εμφάνιση πχ. τατουάζ σε εμφανές σημείο. 

Αν αγαπάς όχι μόνο τα ταξίδια και την εξυπηρέτηση, αλλά και τη συναναστροφή με εκατοντάδες άτομα τη μέρα, αν σέβεσαι τα διαφορετικά ήθη και έθιμα που θα συναντήσεις, και αν δε σε πειράζει να δουλεύεις πρωί, βράδυ, Χριστούγεννα, Πάσχα, ή να φοράς καλσόν κι έξω να έχει 40 βαθμούς κελσίου, τότε κάνε το βιογραφικό σου. Βάλε και μια ωραία φωτογραφία και πήγαινε στο αεροδρόμιο να το αφήσεις εσύ ο ίδιος σε κάποιον υπεύθυνο! 

Να κυνηγάς τις εταιρείες. Να μπαίνεις στις ιστοσελίδες τους και να περιμένεις άνοιγμα θέσεων. Έξτρα συμβουλή: μάθε ξένες γλώσσες! Μπες σε πλατφόρμες και κάνε μαθήματα! Μάθε όσα μπορείς και κάνε το βιογραφικό σου ισχυρότερο! 

Θα σας αφήσω με ένα απόφθεγμα του Leonardo Da Vinci: Once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return.


Σχετικά με την συντάκτρια


Έχουμε δεσμευτεί να επιλέγουμε το καλύτερο εργατικό δυναμικό.

  • Βοηθάμε τις επιχειρήσεις να παραμείνουν ανταγωνιστικές , συνδυάζοντας το κατάλληλο στέλεχος.
  • Βοηθάμε τους επαγγελματίες να αναπτύξουν λαμπρές σταδιοδρομίες.
  • Η φιλοσοφία μας : Σεβασμός στις ανθρώπινες αξίες.
  • Τα χαρακτηριστικά μας: Ηθική , Διακριτικότητα, Κατανόηση.

Powered by web4cosmos