Οδηγίες για τη σύνταξη ενός βιογραφικού
Γράφει η Ηρώ Τραγιανού
Το βιογραφικό είναι η πρώτη επαφή που κάνουμε με την εταιρεία που μας ενδιαφέρει και πρέπει να είναι προσεγμένο και πλούσιο σε πληροφορία που θα ενδιαφέρει τον παραλήπτη, ώστε να οδηγήσει σε συνέντευξη. Ουσιαστικά είναι η πρώτη μας προσπάθεια να «πουλήσουμε» τον εαυτό μας σε μια επιχείρηση. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, αλλά και τα βιογραφικά που μένουν απ’ έξω λόγω λάθος προσέγγισης δεν είναι λίγα.
Οι γενικές οδηγίες που θα αναφερθούν παρακάτω έχουν ως στόχο να λύσουν κάποιες συνηθισμένες απορίες που προκύπτουν κατά τη δημιουργία ενός βιογραφικού. Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να κατανοήσουμε κάτι. Στο βιογραφικό δεν γράφουμε όλα όσα έχουμε καταφέρει στον εργασιακό μας βίο, όσο και αν έχουμε μοχθήσει γι’ αυτά. Από την πρώτη στιγμή μέχρι το τέλος της σύνταξής του, θα πρέπει να είμαστε όσο μπορούμε στο μυαλό του παραλήπτη που θα το αξιολογήσει. Σε κάθε τι που αναφέρουμε θα πρέπει να αναρωτιόμαστε «γιατί τον ενδιαφέρει η συγκεκριμένη πληροφορία». Αν δεν μπορούμε να απαντήσουμε εύκολα σε αυτό, καλό είναι να αφαιρέσουμε τη συγκεκριμένη εμπειρία ή δεξιότητα.
Όσον αφορά τη δομή του βιογραφικού, δεν υπάρχει ένας τρόπος σύνταξης. Αλλιώς θα συντάξω το βιογραφικό μου αν είμαι προγραμματιστής, αλλιώς αν είμαι πωλητής και αλλιώς αν είμαι γραφίστας. Αλλά θα κοιτάξουμε τα βασικά σημεία που λίγο έως πολύ παραμένουν στάνταρ.
Να βάλω φωτογραφία;
Σε κάποιες χώρες του κόσμου, όπως Η.Π.Α. και η Αγγλία, η φωτογραφία στο βιογραφικό δεν ενδείκνυται για λόγους διακρίσεων. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι ακόμα πιο ελεύθερα.
Για τις ανάγκες του άρθρου, ρωτήθηκαν μια σειρά από επαγγελματίες που ελέγχουν βιογραφικά και εργάζονται ή είναι εργοδότες σε ξενοδοχεία, παιδικούς σταθμούς, τεχνικές / κατασκευαστικές εταιρείες, μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων και καταστήματα λιανικής πώλησης. Η αντίδραση όλων ήταν ιδιαίτερα θετική στη χρήση της φωτογραφίας. Στην ερώτηση “θα απορρίπτατε κάποιον επειδή επέλεξε να μην βάλει φωτογραφία;” απάντησαν αρνητικά, αλλά ότι θα προτιμούσαν να δούνε ποιος στέλνει το βιογραφικό.
Αυτό που θα “κάψει” τον υποψήφιο είναι περισσότερο μια κακή φωτογραφία για παράδειγμα από βραδινή έξοδο με ποτό στο χέρι, εξεζητημένα ρούχα ή σέλφι με ύφος που δεν εκπέμπει σοβαρότητα και επαγγελματισμό.
Το μέγεθος της φωτογραφίας θα πρέπει να είναι μικρό, στο πρότυπο της φωτογραφίας ταυτότητας ή πάσο, με φόντο σε ουδέτερα χρώματα. Αν η θέση αφορά επικοινωνία με μεγάλο αριθμό πελατών, όπως π.χ. η υποδοχή σε ένα κατάστημα, τότε η φωτογραφία θα πρέπει να δείχνει έναν άνθρωπο προσεγγίσιμο με χαμόγελο και διάθεση εξυπηρέτησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε έρευνα που έγινε σχετικά με τη χρήση φωτογραφίας σε βιογραφικό, βρέθηκε πως οι πιο εμφανίσιμες γυναίκες έχουν λιγότερες πιθανότητες να προσκληθούν για μια συνέντευξη.
Να αναφέρω όλες τις δουλειές που έχω κάνει ;
Μπορεί να έχεις εργαστεί σε δύο και τρεις κλάδους, δεδομένου ότι οι συνθήκες είναι τέτοιες, που πολλοί από εμάς σηκώνουμε τα μανίκια σε κάθε ευκαιρία εργασίας που θα μας παρουσιαστεί. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα εκτιμηθεί από τον παραλήπτη του βιογραφικού.
Ο χρυσός κανόνας είναι να γράφουμε λίγα αλλά να μετράνε. Αν η θέση αφορά την πώληση ενδυμάτων, δεν έχει καμία σημασία για τον εργοδότη αν έχουμε δουλέψει ως γραμματέας ή ως υπάλληλος τηλεφωνικού κέντρου. Ο παραλήπτης του βιογραφικού θέλει να δει αν ξέρετε από πώληση και μόδα, αν χειρίζεστε την ταμειακή χωρίς πρόβλημα, αν έχετε δουλέψει 8 ώρες σε ορθοστασία ή βάρδιες κ.α.
Για να μην φλυαρούμε στο βιογραφικό γράφοντας χρονολογικά το ιστορικό μας που περιλαμβάνει διαφορετικές δουλειές, μπορούμε να ομαδοποιήσουμε τις εμπειρίες που είχαμε ανάλογα με το αντικείμενο. Για παράδειγμα, αν η θέση αφορά υπάλληλο εξυπηρέτησης πελατών σε ξενοδοχείο, θα παρακάμψουμε τις μη σχετικές εμπειρίες μας και θα καταγράψουμε στο πάνω μέρος του βιογραφικού τον τίτλο Εμπειρία στον Τουριστικό Κλάδο.
Αν έχουμε μόλις τελειώσει μια σχολή και δεν έχουμε εργαστεί ακόμα πουθενά, γράφουμε στο πάνω μέρος του βιογραφικού τη σχολή που έχουμε τελειώσει και οποιαδήποτε άλλη πιστοποίηση έχουμε που να αφορά πάντα αυτό που ζητάει η θέση.
Γενικές συμβουλές:
- Διαβάζουμε την αγγελία εργασίας δύο και τρεις φορές και δίνουμε προσοχή στα 3-4 απαραίτητα προσόντα που αναφέρονται. Έχοντας εκείνα στο μυαλό μας, θα χτίσουμε το βιογραφικό.
- Χρησιμοποιούμε bullet points σε κάθε επιμέρους εργασία, για να περιγράψουμε τις ευθύνες που είχαμε στη θέση. Όχι πάνω από 4 bullet points στην κάθε θέση.
- Οι γραμματοσειρές που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως Times New Roman, Calibri, Arial, Georgia ή Verdana. To μέγεθος κυμαίνεται από 10 έως 12, ανάλογα τη γραμματοσειρά.
- Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε το Bold συχνά μέσα στο βιογραφικό.
- Προτιμούμε να αποθηκεύσουμε το βιογραφικό μας σε .pdf και όχι σε .jpg ή .odt.
- Αποφεύγουμε να γράψουμε τα ενδιαφέροντά μας στο τέλος του βιογραφικού, εκτός και αν έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο της θέσης. Το αν χορεύεις θα ενδιέφερε μόνο αν έστελνες για θέση σε σχολή χορού. Σε μια αγγελία εργασίας, ο εργοδότης είχε την ευγενική καλοσύνη να υποδείξει το τι θέλει γράφοντας “Παρακαλώ, μόνο σοβαρά βιογραφικά. Όχι τα ενδιαφέροντά σας κλπ”.
- Γράφουμε τις ξένες γλώσσες – εφόσον ζητούνται στην αγγελία – αναφέροντας το πόσο καλά τις μιλάμε ή τις γράφουμε. Και όχι το πτυχίο που πήραμε. Ο εργοδότης θέλει να ξέρει στην πράξη το τι ξέρουμε και όχι τον αν έχουμε μια πιστοποίηση.
- Όταν έχουμε ολοκληρώσει το βιογραφικό μας, κάνουμε ένα διάλλειμα και το εξετάζουμε ξανά 2 και 3 φορές για ορθογραφικά και συντακτικά λάθη. Μετά το δείχνουμε σε κάποιον που είμαστε σίγουροι ότι έχει γνώσεις σύνταξης βιογραφικού, π.χ. ένας φίλος ή ένας επαγγελματίας εύρεσης εργασίας.
- Στέλνουμε από το επαγγελματικό μας e-mail π.χ. Nefeli.Papazoglou και όχι takisgate7 κλπ.
Αρκεί μόνο το βιογραφικό μου;
Στέλνοντας μόνο το βιογραφικό μας παρουσιάζουμε τις γνώσεις μας και τις εμπειρίες μας. Δεν αφήνουμε, όμως, το προσωπικό μας στίγμα. Μια ολοκληρωμένη αίτηση για μια θέση πρέπει να περιλαμβάνει και μια συνοδευτική επιστολή ή αλλιώς να γράψουμε στο mail ποιοι είμαστε, πώς μάθαμε για τη θέση, τι μπορούμε να προσφέρουμε εμείς στην επιχείρηση (αυτή είναι η πολύτιμη απάντηση στο βασικό ερώτημα του εργοδότη “Γιατί να σας προσλάβω;”). Στο mail έχουμε την ευκαιρία να γίνουμε λίγο δημιουργικοί, να δείξουμε πόσο ευγενικοί και συγκροτημένοι είμαστε. Πριν τη γράψουμε θα μας βοηθήσει να ξαναδιαβάσουμε την αγγελία εργασίας και να χρησιμοποιήσουμε λέξεις που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απίθανο ένα όμορφα γραμμένο mail να μας δώσει προβάδισμα, ειδικά αν είναι σύντομο 7-10 σειρές, ειλικρινές, χωρίς ορθογραφικά λάθη και κλισέ του τύπου “είμαι πολύ επικοινωνιακός και συνεργάσιμος”. Μη διστάσεις να ψάξεις τον υπεύθυνο προσωπικού της επιχείρησης στο linkedin και να χαιρετήσεις προσφωνίζοντας τον. Αν δεν το βρεις, μην ξεκινήσεις να γράφεις θεωρώντας ότι θα είναι άντρας. Είναι εξαιρετικά πιθανό να μην είναι.
Όλες οι οδηγίες που αναφέρθηκαν δεν εγγυώνται την επιτυχία και αυτό για πολλούς λόγους. Ο κύριος λόγος είναι ότι δεν ξέρουμε τι αρέσει και τι όχι σε αυτούς που θα εξετάσουν το βιογραφικό μας. Εδώ παρουσιάσαμε γενικές συμβουλές που θα μας βοηθήσουν να πάμε στο επόμενο βήμα, δηλαδή τη συνέντευξη. Κάθε όχι που λαμβάνουμε μας πάει πιο κοντά στο ναι που θα ακούσουμε. Οι καιροί είναι δύσκολοι και εμείς προσπαθούμε.
Καλή Επιτυχία!
Έχουμε δεσμευτεί να επιλέγουμε το καλύτερο εργατικό δυναμικό.
- Βοηθάμε τις επιχειρήσεις να παραμείνουν ανταγωνιστικές , συνδυάζοντας το κατάλληλο στέλεχος.
- Βοηθάμε τους επαγγελματίες να αναπτύξουν λαμπρές σταδιοδρομίες.
- Η φιλοσοφία μας : Σεβασμός στις ανθρώπινες αξίες.
- Τα χαρακτηριστικά μας: Ηθική , Διακριτικότητα, Κατανόηση.
Powered by web4cosmos.com