Το Μέλλον του Τουρισμού μετά την Πανδημία.

Γράφει η Ηρώ Τραγιανού

Το φαινόμενο της πανδημίας έχει επιφέρει βαριές οικονομικές συνέπειες στον τουρισμό της Ελλάδας. Παρ’ ότι διανύουμε ακόμα το δεύτερο και ισχυρότερο κύμα πανδημίας πολλοί αναρρωτιούνται πότε θα τελειώσει αυτή η κρίση που έχει γονατίσει την ελληνική αγορά και πότε θα επανέλθουμε στην κανονικότητα.

Εδώ τίθεται το ζήτημα κατά πόσο η κανονικότητα θα είναι όπως την ξέραμε το 2019. Ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο τουρισμός δεν θα είναι ποτέ ξανά ο ίδιος, παραμένοντας όμως αισιόδοξοι για ταχεία ανάκαμψη στη μετά κορονοϊού εποχή.

Η υγειονομική κρίση και η σχέση που φαίνεται να έχει με την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον γενικότερα, φαίνεται να επιδρά στις αποφάσεις των τουριστών από χώρες όπως Η.Π.Α, Βρετανία, Γερμανία (δηλ το target group μας) για διακοπές.

Φαίνεται λοιπόν ότι αναπτύσσεται μια καινούρια φιλοσοφία που απομακρύνεται από τον υπερκαταναλωτισμό και δείχνει τον επισκέπτη να δίνει μεγαλύτερη βάση στην ποιότητα και να επιλέγει πιο προσεκτικά τον προορισμό του με βάση την οικονομική του δυνατότητα. Η υγεία είναι επίσης ένας βασικός παράγοντας επιλογής ενός προορισμού (και καταλύματος), καθώς έχει μεγαλώσει η ανασφάλεια του ταξιδιώτη όπως είναι λογικό.

Τα μικρά και απομακρυσμένα ξενοδοχεία φαίνεται να κερδίζουν ολοένα την προσοχή των τουριστών σε αντίθεση με τα μεγάλα ξενοδοχειακά συγκροτήματα που υποδέχονται μεγάλο αριθμών επισκεπτών. Συγκεκριμένα υπάρχει μια στροφή σε καταλύματα που έχουν εξωτερικές δραστηριότητες όπως ποδηλατικές εκδρομές, πεζοπορία ή προσφέρουν τουρισμό ευεξίας. Κάποια ξενοδοχεία έχουν ήδη τροποποιήσει κάποιες από τις λειτουργίες τους ως απάντηση στην πανδημία, όπως π.χ. να μεταφέρουν το μάθημα yoga στην οροφή του ξενοδοχείου ή στην παραλία.

Ένα καινούριο μοντέλο που προωθείται πετυχημένα προς το παρόν είναι ο αργός τουρισμός (slow tourism) που περιλαμβάνει μεγαλύτερης διάρκειας διαμονής, απ’ ότι παλιότερα, σε ένα μέρος και να συνδυάζεται με ήπιας μορφής κατατανάλωση αγαθών. Σε αυτό το μοντέλο ανήκουν άνθρωποι που δουλεύουν από απόσταση, κάτι το οποίο είναι πολύ πιο συνηθισμένο στο εξωτερικό και υποστηρίζεται από επαγγελματίες τύπου digital nomads.

Κάποια μεγαλύτερα ξενοδοχεία έχουν επενδύσει σε τεχνολογίες όπως το ανέπαφο check-in και check-out, ιονιστές στα συστήματα κλιματισμού, QR-code μενού κλπ. Φυσικά και κάποιες από τις λύσεις εγείρουν το θέμα της μείωσης κάποιων θέσεων εργασίας αλλά όπως και να έχει πρέπει να είμαστε όλοι προετοιμασμένοι γιατί το τι μπορεί να προσφέρει η

τεχνολογία στον τουρισμό. Είναι όντως πολύ πιθανό, ο επιχειρηματίας να επιλέξει λύσεις που θα επαναπροσδιορίσουν μισθούς και θέσεις εργασίας.

Το μπουφέ έγινε παρελθόν και κάποια ξενοδοχεία στράφηκαν σε δημιουργικές λύσεις όσον αφορά τα σημεία που μπορούν να κάτσει για πρωινό οι πελάτες.

Στο μακροπρόθεσμο μέλλον η αρχιτεκτονική και διαρύθμιση των χώρων προβλέπεται να αλλάξει καθως ο χώρος θα πρέπει να εμπνέει εμπιστοσύνη στο θέμα της καθαριότητας και δυνατότητα κοινωνικής απόστασης. Επιπλέον υπάρχει ένα ολοένα αυξανόμενο ρεύμα μινιμαλισμού στο εξωτερικό που φαίνεται να δημιουργήθηκε ανεξάρτητα με την υγειονομική κρίση και υπαγορεύει άνετους χώρους χωρίς πολλά αντικείμενα.

Οι χώροι συναντήσεων, συνεδριάσεων κλπ θα διαμορφωθούν έτσι ώστε να μπορούν να αλλάζουν κατά περίπτωση φτιάχνοντας μικρότερους χώρους που θα διαθέτουν φυσικό φωτισμό και θα μπαίνει καθαρός αέρας.

Στη μετά κορονοϊού εποχή, οι τουρίστες προβλέπεται να είναι πιο απαιτητικοί και οι κριτικές που αφήνουν, τόσο ονλάιν όσο από στόμα σε στόμα θα έχουν μεγαλύτερη επίπτωση για το κατάλυμα.

Ακόμα και τώρα που ακόμα βρισκόμαστε στα μέσα της πανδημίας, οι Έλληνες επαγγελματίες τουρισμού θα πρέπει να δώσουν περισσότερο βάση και να μη μειώσουν (αν αυτό είναι δυνατό) το κόστος στο digital marketing. Σε αντίθεση, ενδείκνυται να προσεγγίσουν παλιούς και νέους πελάτες και να δείξουν ότι η επιχείρηση έχει πάρει στα σοβαρά τον υγειονομικό κίνδυνο και ότι είναι σε θέση να εγγυηθούν την ασφάλεια των πελατών τους.

Η προσέγγιση θα πρέπει να γίνει πιο δυναμικά, απαντώντας σε όλα τα σχόλια του ίνερνετ, ανεβάζοντας συνεντεύξεις από προσωπικό και πελάτες ή βίντεο από τις αλλαγές που έχουν γίνει καθώς και την περιβαλλοντική συνείδηση του ξενοδοχείου.

Ακόμα και αν ο επισκέπτης θεωρεί ότι η κατάσταση γύρω από την καθαριότητα και την κοινωνική απόσταση είναι υπερβολικές, η φιλοσοφία της επιχείρησης είναι κάτι που θα συζητηθεί αργότερα και θα είναι προς όφελός της.

Στο θέμα της εμπιστοσύνης των πελατών προς τα ξενοδοχεία, οι μεγαλύτερες ξενοδοχειακές μονάδες φαίνεται πως έχουν το προβάδισμα έναντι των μικρών γιατί είναι περισσότερο αυστηροί στην πολιτική που ακολουθούν και το δείχνουν μέσα από όλα τα ξενοδοχεία του brand.

Οι αλλαγές αυτές γίνονται απότομα και πιάνουν πολλούς απροετοίμαστους αλλά το γεγονός ότι οι επιδημίες τα τελευταία 100 έχουν αυξηθεί πολύ μας επιβάλλει να προετοιμαστούμε όσο το δυνατόν καλύτερα για πιθανόν ανάλογες κρίσεις στο μέλλον.

Με όποιο τρόπο και αν επιλέξουν τον προορισμό τους οι τουρίστες μετά την πανδημία, το σίγουρο είναι ότι δεν θα σταματήσουν να αναζητούν ευκαιρίες για αποδράσεις. Εξάλλου είναι χαρακτηριστικό της γενιάς των millennials να επενδύουν σε εμπειρίες. Το τέλος των lockdown θα φέρει ένα κύμα κινητικότητας στην αγορά, από ένα κόσμο που έχει δυσανασχετήσει από τον συνεχή εγκλεισμό του.

Όποια και αν είναι μακροχρόνια η τάση που θα επικρατήσει στην τουριστική αγορά, η κινητικότητα των τουριστών από χώρα σε χώρα δεν θα σταματήσει ποτέ γιατί η περιέργεια πολλών ανθρώπων και καινούριες εικόνες και εμπειρίες είναι μεγαλύτερη από παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στο ταξίδι τους. Πλέον όμως οι περισσότεροι θα επιλέγουν πιο έξυπνα και προσεχτικά τον τουριστικό προορισμό τους, αφήνοντας πίσω το μοντέλο των λίγων ημερών δαπανηρών διακοπών. Και αυτό είναι κάτι που θα εκμεταλλευτεί η Ελλάδα ως χώρα που ξέρει να παίρνει ένα καλό κομμάτι από την τουριστική πίτα.

Σχετικά με τη συντάκτρια

Ηρώ Τραγιανού

Content writer, 3D Modeler, Digital Entepreneur

Η Ηρώ είναι απόφοιτος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων

και αρθρογραφεί σε ελληνικά και ξένα blogs με θέματα γύρω από την

προσωπική ανάπτυξη την παραγωγικότητα και την επιτυχία.

Παράλληλα είναι σχεδιάστρια 3d μοντέλων και ασχολείται επιχειρηματικά

με τη δημιουργία digital προϊόντων ψυχαγωγικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Υποστηρίζει την ευρυμάθεια όχι μόνο από περιέργεια και ενδιαφέρον

αλλά και ως τακτική για οικονομική επιβίωση.


Ζητήστε Προσωπικό

  • Συζητήστε μαζί μας τις ανάγκες σας, για πρόσληψη προσωπικού και αφήστε να ανιχνεύσουμε το στέλεχος που θα ταιριάζει στα δικά σας κριτήρια αναζήτησης.
  •  Σας παρέχουμε διαρκής  υποστήριξη και συμβουλές καθ’ όλη τη διάρκεια και μετά τη διαδικασία  της πρόσληψης. Επωφεληθείτε από τα ετήσια συμφωνητικά μας, εξασφαλίζοντας ένα καθημερινό συνεργάτη στον τομέα του HR
  •  Μία σύγχρονη και αποτελεσματική υπηρεσία για κάθε επιχείρηση.