Πώς είναι να δουλεύεις στον τουριστικό κλάδο;

Πώς είναι να δουλεύεις στον τουριστικό κλάδο;

3 υπάλληλοι του χώρου μιλάνε για τη δουλειά τους.

Γράφει η Ηρώ Τραγιανού 

Σε ενδιαφέρει να κάνεις καριέρα στον τουρισμό; Αναρωτιέσαι αν αξίζει να επενδύσεις σε σπουδές σε αυτόν τον τομέα;  Πώς είναι να εργάζεσαι σε έναν τέτοιο χώρο; Πολλές φορές φανταζόμαστε τον εαυτό μας να ασκεί κάποιο επάγγελμα και εστιάζουμε μόνο στα θετικά στοιχεία, αγνοώντας κάποια άλλα εξίσου σημαντικά. 

Ο Θανάσης Π. είναι Front Desk Supervisor και μας περιγράφει τον χώρο του τουρισμού όπως τον ζει στα 15 χρόνια εμπειρίας του: 

«Για κάποιους ο χώρος του τουρισμού φαντάζει μαγευτικός, γεμάτος χλιδή και πολυτέλεια. Έχουν δίκιο… μόνο που αυτό ισχύει για τους τουρίστες. Όχι για τους υπαλλήλους. Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια απαιτητική δουλειά, η οποία χαρακτηρίζεται από την έντονη εποχικότητα, όπως επίσης και από την ένταση εργασίας στα περιορισμένα διαστήματα υψηλής ζήτησης (high season). Οι δεσμοί που αναπτύσσονται μεταξύ των συνεργατών είναι πιθανά μοναδικοί, λόγω της φύσης και της έντασης της εργασίας. Η εξυπηρέτηση έχει τη δική της ανταμοιβή, η οποία λειτουργεί σε πολλαπλά επίπεδα προσφέροντας ικανοποίηση μέσα από την εργασία. Ο καθένας μπορεί να επιλέξει πού θα εργαστεί, λόγω της πληθώρας των τουριστικών επιχειρήσεων, είτε εντός είτε εκτός της χώρας. Οι πολυεθνικές αλυσίδες διαθέτουν ξενοδοχεία σε διάφορες χώρες και αν κάποιος καλύπτει τις προϋποθέσεις, μπορεί να μετακινηθεί εσωτερικά, πιθανά με ευκολία. Προσωπικά, οι προσδοκίες μου ήταν διαφορετικές, όχι μόνο λίγο πιο υψηλές αλλά περίμενα και διαφορετικά πράγματα. Στην προκειμένη, ισχύει το αμερικάνικο «your experience may differ», ο καθένας και η καθεμιά το βιώνει διαφορετικά. Κόλλησα όμως το ξενοδοχειακό μικρόβιο, που δεν σε αφήνει εύκολα, και πέρασαν 15 χρόνια περίπου…».

Θεωρείς απαραίτητο κάποιος να έχει πτυχίο για να εργαστεί στον τουριστικό κλάδο;

«Ένα βασικό θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο είναι πιστεύω απαραίτητο για κάθε εργασία. Από την αυτοπεποίθηση του ατόμου μέχρι το τελικό αποτέλεσμα. Γενικά, κάθε τουριστικό επάγγελμα αποτελείται από ένα ιδιαίτερο κράμα ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, με πολλές από τις δεξιότητες να είναι μεταφερόμενες (οριζόντιες) π.χ. οι επικοινωνιακές. Οπότε, θα μπορούσα να πω ότι έχω συναντήσει άτομα από άλλα επαγγέλματα, σπουδές κλπ. που όχι απλά προσαρμόστηκαν, και σχετικά γρήγορα, αλλά αναπτύχθηκαν, και κατέληξε αυτή η εργασία να γίνει η βασική επαγγελματική δραστηριότητά τους και σε κάποιες περιπτώσεις οδήγησε σε επιτυχημένη καριέρα. Φιλόλογοι και καθηγητές αγγλικών ως υπάλληλοι υποδοχής, προγραμματιστές Η/Υ στη νυκτερινή υποδοχή, πωλητές ως σερβιτόροι, κ.α. Ο τουριστικός κλάδος είναι ανοικτός σε όλες και όλους. Υπάρχουν αρκετές ευκαιρίες που περιμένουν».

Ποια είναι τα πιο σημαντικά εφόδια που πρέπει να έχει κάποιος για να εργαστεί στον ξενοδοχειακό κλάδο; 

«Έχει λιγότερο να κάνει με τα εφόδια και περισσότερο με το ίδιο το άτομο. Το σημαντικότερο για εμένα είναι ο χαρακτήρας, η παιδεία/ανατροφή και οι αξίες ενός ατόμου. Σε κάποιες περιπτώσεις (καθαρά προσωπική άποψη), είναι προτιμότερο ένα άτομο με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά παρά με γνώσεις ή/και επαγγελματική εμπειρία. Η ανάπτυξη και σε προσωπικό αλλά και επαγγελματικό επίπεδο (γνώση, εξειδίκευση, κλπ.) είναι σημαντική.  Αρετές που πιθανά θα κάνουν τους απασχολούμενους στον τουριστικό κλάδο να ξεχωρίζουν και να έχουν επιτυχημένη σταδιοδρομία, είναι η ταπεινότητα, η υπομονή, η προθυμία, η επιμονή, η προσαρμοστικότητα, το ψυχικό σθένος και η θέληση για μάθηση».

Η Φανή Γ. είναι απόφοιτος Τ.Ε.Ι. Τουριστικών Επιχειρήσεων και εργάζεται ως Τour Οrganiser – Τravel Planner τα τελευταία 15 χρόνια:

«Σίγουρα όταν φοιτάς σε μια σχολή την οποία έχεις επιλέξει, εξιδανικεύεις το αντικείμενο και ανυπομονείς να εργαστείς πάνω σε αυτό. Η εργασία στον τουριστικό κλάδο είναι γενικά ενδιαφέρουσα, γιατί σου δίνει την ευκαιρία να γνωρίσεις και να συναναστραφείς με κόσμο από πολλές διαφορετικές χώρες και κουλτούρες και, κατ’ επέκταση, να μοιραστείς και να ανταλλάξεις ιδέες και τρόπους σκέψης με πολλούς ανθρώπους. Μετά από αρκετά χρόνια στον κλάδο αυτό, θα έλεγα πως για τα δεδομένα της χώρας μας, αυτό που βρήκα μετά τη σχολή ήταν αυτό που περίμενα».

Ποια πιστεύεις ότι είναι τα πιο σημαντικά εφόδια για να ασχοληθεί κάποιος με το τουριστικό αντικείμενο;

«Ο κλάδος μας είναι ένας κλάδος που χρειάζεται αρκετή εξειδίκευση, αλλά θα πρέπει κάποιος ταυτόχρονα να είναι φύσει εξωστρεφής και ενθουσιώδης, με υπομονή, με πολλή όρεξη για συναναστροφή και να δίνει σημασία στη λεπτομέρεια. Θα έλεγα πως ο συνδυασμός των παραπάνω είναι ιδανικός για όποιον θέλει να εργαστεί στον τουριστικό κλάδο».

Αν γυρνούσες το χρόνο πίσω, θα ήθελες να σπουδάσεις και να ασχοληθείς με κάτι διαφορετικό;

«Σίγουρα δεν μετανιώνω για τις σπουδές μου και την πορεία  μου στον κλάδο, απλά εάν μου δινόταν η ευκαιρία θα ήθελα να έχω εμπλουτίσει λίγο τα εφόδιά μου και ίσως παράλληλα να είχα ασχοληθεί ή σπουδάσει κάτι σχετικό με τη φύση, όπως θαλάσσιες επιστήμες και ωκεανολογία. Έτσι όπως είναι η κατάσταση με τον τουρισμό τώρα (λόγω πανδημίας), ίσως να ασχολιόμουν επαγγελματικά με κάτι άλλο, αν και ο συνδυασμός των δύο θα ήταν ιδανικός».

Πώς βλέπεις τον εαυτό σου επαγγελματικά στο μέλλον;

«Θα ήθελα να συνεχίσω να δουλεύω στον τουρισμό και ιδανικά να έχω μια δική μου επιχείρηση, όπως έναν ξενώνα».

Τι θα συμβούλευες τους νέους που σκέφτονται να ξεκινήσουν καριέρα στον τουριστικό κλάδο;

“Η συμβουλή μου προς τους νεότερους είναι να έχουν υπομονή και όρεξη για δουλειά και επικοινωνία. Και να μην σταματήσουν ποτέ να μαθαίνουν και να ονειρεύονται για το μέλλον τους”.

Όντας και η ίδια απόφοιτη του Τ.Ε.Ι. Τουριστικών Επιχειρήσεων, θυμάμαι τι σκέψεις που έκανα τότε και τις προσδοκίες μου από το επάγγελμα. Την πρώτη μέρα στη σχολή, ένας καθηγητής μάς δήλωσε ωμά ότι οι περισσότεροι από εμάς θα εγκαταλείπαμε οριστικά το αντικείμενο και θα στρεφόμασταν σε κάτι λιγότερο απαιτητικό. Για να συμπληρώσει, έπειτα, ότι όσοι από εμάς είμαστε εσωστρεφείς ως άνθρωποι, τότε δηλώσαμε τη λάθος σχολή στο μηχανογραφικό. Βρήκα τη θέση του κάπως απόλυτη, αν και αποδείχτηκε ότι είχε μια μεγάλη δόση αλήθειας. Θεώρησα όμως ότι η καλή γνώση των αγγλικών μου και το ενδιαφέρον μου για επαφή με διαφορετικές κουλτούρες θα υπερίσχυε. 

Αυτό που μπορώ να πω τώρα πια, έχοντας αφήσει εν μέρει τον χώρο του τουρισμού, είναι ότι η καλή γνώση των αγγλικών και το χαμόγελο θα ανοίξουν πόρτες στα τουριστικά επαγγέλματα, είτε υπάρχει πτυχίο είτε όχι, για όσους ενδιαφέρονται. Μάλιστα μια φορά που συζητούσα με υπεύθυνη προσωπικού σε ξενοδοχείο, μου είπε ότι της άρεσαν πολλά άτομα στη συνέντευξη, τα οποία στη συνέχεια απορρίφθηκαν γιατί δεν γνώριζαν αγγλικά όσο έπρεπε. 

Γιατί όμως πολλοί εγκαταλείπουν το αντικείμενο; 

Παίζουν η εποχικότητα, οι βάρδιες και η ένταση της δουλειάς αποτρεπτικό ρόλο; Ο Θανάσης Π. εξηγεί: «Πέρα από τη σωματική αντοχή, απαιτείται και ψυχική, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της εργασίας, αλλά και στις περιόδους ανεργίας. Η οικογενειακή/προσωπική και επαγγελματική ζωή είναι πολύ δύσκολο να εναρμονιστούν, καθώς οι ώρες και οι ημέρες εργασίας είναι συνήθως πολλές. Επίσης είναι πιθανό να χρειάζεσαι βοήθεια από μέλη του στενού συγγενικού κύκλου. Π.χ. στην ανατροφή των παιδιών ή ακόμη και οικονομική βοήθεια, δεδομένου ότι οι μισθοί είναι περιορισμένοι και το ταμείο ανεργίας ή εποχικό επίδομα, για όσους το λάβουν, σίγουρα δεν επαρκεί». 

Η Μαρία Σ. είναι Ρεσεψιονίστ με εμπειρία 10 ετών σε ξενοδοχεία πόλεως. Έχει σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. αλλά αυτό δεν την εμπόδισε να μπει στον ξενοδοχειακό χώρο και να αναλάβει με επιτυχία τις ευθύνες της ρεσεψιόν. Πιστεύει, όμως, ότι θα τη βοηθούσε περισσότερο αν είχε σπουδάσει Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων; «Ναι, το πιστεύω και ως εκ τούτου θέλω κάποια στιγμή να κάνω κάτι γι’ αυτό. Νομίζω ότι θα με βοηθούσε να έχω περισσότερη αυτοπεποίθηση, κυρίως στην αρχή, και να έχω στο οπλοστάσιό μου γνώσεις τις οποίες τελικά αναγκάστηκα να αποκτήσω εμπειρικά. Σε ορισμένες καταστάσεις ενδεχομένως θα γλίτωνα χρόνο και κόπο».
Ρώτησα τη Μαρία Σ., ως ένα άνθρωπο που μπήκε στο χώρο χωρίς θεωρητική εκπαίδευση, τι πιστεύει ότι θα βοηθούσε άλλους ανθρώπους να τα καταφέρουν το ίδιο καλά. «Να είναι πρόσχαροι, επικοινωνιακοί, με αγάπη για τον άνθρωπο, ιδανικά με εμπειρίες προσωπικές από τουρισμό, να εμπνέουν ζεστασιά και εμπιστοσύνη και να έχουν διάθεση να εξυπηρετήσουν. Πολύ σημαντικό, να μάθουν να εκτιμούν και να αξιοποιούν από νωρίς τις υπερδυνάμεις του χαμόγελου και της καλής προαίρεσης, και όλα θα πηγαίνουν καλύτερα».


Σχετικά με την συντάκτρια

Έχουμε δεσμευτεί να επιλέγουμε το καλύτερο εργατικό δυναμικό.

  • Βοηθάμε τις επιχειρήσεις να παραμείνουν ανταγωνιστικές , συνδυάζοντας το κατάλληλο στέλεχος.
  • Βοηθάμε τους επαγγελματίες να αναπτύξουν λαμπρές σταδιοδρομίες.
  • Η φιλοσοφία μας : Σεβασμός στις ανθρώπινες αξίες.
  • Τα χαρακτηριστικά μας: Ηθική , Διακριτικότητα, Κατανόηση.

Powered by web4cosmos